جام صبوح
صلی الله علیک یا حسن بن علی ایها المجتبی ( علیه السلام) 
قالب وبلاگ

     

 بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسب سالگرد شهادت شهید مطهری و یادبود ایشان برآن شدیم تا خلاصه از سخنرانی های ایشان در باب تقوا را جمع اوری نماییم امید است این کار باعث خشنودی حضرت صاحب الزمان ع  و شادی روح این شهید بزرگوار گردد.

 

لغت تقوا

 

این کلمه از کلمات شایع و رایج دینی است ، در قرآن کریم به صورت‏ اسمی و یا به صورت فعلی زیاد آمده است . تقریبا به همان اندازه که از ایمان و عمل نام برده شده و یا نماز و زکات آمده ، و بیش از آن مقدار که مثلا نام روزه ذکر شده ، از تقوا اسم برده شده است .


ادامه مطلب
[ جمعه ٢٢ خرداد ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ ] [ مهدی حسینعلی ]

آیت الله مجتبی تهرانی

 

یکی‏از صریح‏ترین آیات در نکوهش غیبت که آن را گناهی کبیره دانسته، این آیه از سوره حجرات است:

یا ایها الذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لاتجسسوا و لایغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه.[i][1]

ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از بسیاری گمان‏ها در حق یکدیگر بپرهیزید که برخی از گمان‏ها گناه است و درباره یکدیگر تجسس نکنید و برخی از شما از دیگری غیبت نکند. آیا هیچ یک ازشما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ البته از آن کراهت دارید.

 


ادامه مطلب
[ جمعه ٢٢ خرداد ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ ] [ مهدی حسینعلی ]

 

 

و… بسم اـ الرّحمن الرّحیم

 

الحمدـ ربّ العالمین وصلّی اـعلی خیر خلقه محمّد وآله الطّاهرین

 

و بعد، بر طالبان نجات و سعادت ابدی مخفی نماناد که اهل نجات دو طایفه می باشند:

 

یک طایفه اصحاب یمین و طایفه دیگر مقرّبین اند و اگر طالب سعادت، عمل به وظیفه اصحاب یمین، که ترک معصیت باشد، نمود از آنها خواهد شد.

 

مقرّبین، علاوه بر آنها وظیفه دیگر دارند که غرض بیان آنها نیست.1

 

اوّل، باید فهمید که اگر شخص انسانی فهمید حقارت و پستی خود ر، هم بعد از آن فهمید عظمت و قدرت حضرت ملک الملوک ر، البته خواهد فهمید که قدم جرأت برداشتن و اقدام به معصیت نمودن در حضور چنین سلطان عظیم الشأن، در نهایت قبح و شناعت و بدبختی می باشد; چرا غافل است از قدرت قادری که اگر اراده نماید فنای همه موجودات را به محض اراده آن سلطان عظیم الشأن، همگی بر باد فنا رفته، ملحق به معدومات خواهد شد.

 

این که می بینی معصیت در نظرت سهل شده، به جهت اموری چند است که بعضی از آنها را ذکر می کنیم:

 

اوّل، فکر خود را تماماً متوجّه به دنیا دنّی کرده ای. از این جهت بالمرّه از نفع و ضرر اخروی غافل شده ای. نمی دانی چه بسیار بسیار منافع و سعادت ابدیّه از تو فوت شد و چقدر ضررهای بزرگ بسیار به خود، زده ای.

 

ثانی، عجز و حاجت و فقر خودت را ملتفت نیستی که ذرّه ذرّه بدنت به حفظ کارکنان او، که ملائکه باشند، بر پاست.

 

ثالث، نمی دانی که در هر آنی از آنات، درهر جزء از اجزاء بدنت، نعَم غیر متناهیه، مرحمت از او شده و می شود که به بیان و بنان، ممکن نیست حصر آنها.2

 

با این حال، چگونه نعمت او را در معصیت او صرف می کنی؟

 

رابع، چگونه غافلی از عقوبات سخت او، مگر نمی دانی که ما بین مرگ و قیامت هزار غصّه هست و آسان ترین آنها تلخی جان کندن است. چرا از شداید قیامت، غافلی؟ امان از روزی که از دهشت و وحشت او، مقرّبین در خوف و اضطراب می باشند. چرا نباشند؟ از روزی که زمینش و هوایش آتش و جهنم به اطراف خلایق محیط و ملایک غلاظ و شداد در بگیر و ببند. نیکان دروحشت واضطراب و بدان در شکنجه و عذاب، آفتاب در بالای سر و زمین گرم تر از کوره آهنگر. خطر حساب از یک طرف و دهشت صراط از یک طرف و حال، کار هنوز به جهنّم نرسیده، از آتش و سلاسل و اغلال او بگویم یا از مار و عقربهایش بیان نمایم.3

 

خلاصه، اینه، مختصر نویسی است و این فقراتی که گفته شد، از هزار یک بیان نشد.

 

تمام سفارشات این بینو، به تو اهتمام در ترک معصیت است. 4

 

اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الأمر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.

 

البتّه البته در اجتناب از معصیت کوتاهی مکن و اگر خدای نکرده معصیت کردی زود توبه نما و دو رکعت نماز به جا آور و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه و امیدوارم عفو بفرماید5.

 

* معاصی کبیره در بعضی رساله عملیه، ثبت شده یاد بگیر و ترک نما. و زینهار پیرامون غیبت و دروغ و اذیت مگرد6.

 

* اقلاّ یک ساعت به صبح مانده بیدار شو و سجده به جا بیاور.

 

و آنچه در منهاج النجاة7 مرحوم ملا محسن فیض، رضوان اللّه جلّ جلاله علیه، مذکور است کافی و شافی است از برای عمل شب و روز تو، به همان نحو عمل نما.

 

* وسعی کن که عمل و ذکرت به محض زبان نباشد و با حضور قلب باشد که عمل بی حضور، اصلاح قلب نمی کند، اگر چه ثواب کمی دارد8.

 

* البتّه البتّه از غذای حرام فرارکن. مخور مگر حلال.

 

* غذا را کم بخور، یعنی زیاده برحاجت بُنیه مخور. نه چندان بخور که ضعفت بیاورد و به سبب ضعف از عبادت مانع شود.

 

هر قدر بتوانی روزه بگیر به شرطی که شب جای روز را پر نکنی.

 

الحاصل، غذا به قدر حاجت بدن ممدوح و زیاد، و کم هر دو مذموم9.

 

* و شروع کن به نماز با قلب پاک از حقد و حسد وغَلّ و غش مسلمانان، و لباس و فرش و مکان نمازت باید مباح باشد.

 

اگر چه مکان،غیر محل جَبْهه [پیشانی] نجس بودنش به نجاست غیر متعدّیه، نماز را باطل نمی کند، ولی نبودنش بهتر است.

 

و بایست، به نماز ایستادن بنده در حضور مولای جلیل، با گردن کج و قلب خاضع و خاشع10.

 

* بعد از فریضه صبح، هفتاد مرتبه استغفار و صد مرتبه کلمه توحید ودعای مصباح مشهور بخوان11 و تسبیح سیّده نساء12 را بعد از فریضه ترک مکن.

 

* هر روز، هر قدر بتوانی، لااقل یک جزء قرآن با احترام و وضوع و خضوع و خشوع بخوان و در بین خواندن، حرف مزن، بگو به قدر ضرورت.13

 

* و در وقت خواب، شهادت را بخوان و آیة الکرسی و یک مرتبه فاتحه و چهار مرتبه سوره توحید و پانزده مرتبه سوره قدر و آیه (شهداللّه) را بخوان و استغفار هم مناسب است.

 

و اگر بعضی از اوقات بتوانی سوره مبارکه توحید را صد مرتبه بخوانی بسیار خوب است.

 

و از یادمرگ غافل مشو.

 

و دست بر گونه راست گذاشته به طرف راست، با یاد خدا بخواب.

 

و از وصیت کردن غافل مشو14.

 

* و ذکر مبارک (لا اله إلاّ انت سبحانک إنّی کنتُ من الظلمین) را هر قدر بخوانی و در هروقت، بسیار خوب است.15

 

* . اول، در شب و شب جمعه در هر یک، صد مرتبه سوره مبارکه قدر را بخوان و دعای کمیل16 را درهر شب جمعه ترک مکن و مناجات خمسة عشر17 را. حال تو با هر کدام از آنها مناسب باشد، لاسیما مناجات مساکین و تائبین و مفتقرین و مریدین و متوسلین و معتصمین را بسیار بخوان و دعای صحیفه کامله هر کدام در مقام مناسب، بسیار خوب است.

 

* و در وقت عصر، هفتاد مرتبه استغفار و یک (سبحانه اللّه العظیم سبحان اللّه18 وبحمده) 19بخوان و استغفارات خاصّه را هم بخوان و سجده طویله 20را فراموش مکن و قنوت طول دادن بسیار خوب است وهمه اینها با ترک معاصی، خوب است.

 

 

والسّلام علی من اتّبع الهدی

 

 

منبع

[ پنجشنبه ٧ خرداد ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ ] [ مهدی حسینعلی ]

 

 راه رسیدن به کمال وجودی خویش چیست؟ راه و روش کسب آن بطور کلاسیک و منظم، ما راهرو هستیم که می خواهیم چند نفر از آنان را که به مرحله شهود و دیدن غیبت شده اند را معرفی کنید؟ آیا مرتاضان هندی با غیب در ارتباطند چرا که آنها هم کارهای خارق العاده انجام می دهند.

 

برای این منظور، اولین مرحله به تعبیر اصحاب سیرو سلوک «یقظه و بیداری از خواب غفلت و توجه به غافل بودن خویش» میباشد. پس از آن میبایست انسان عزم خود را جزم کرده و تصمیم قاطع بگیرد که همیشه تابع خواست خداوند بوده و همواره در صدد انجام تکالیف الهی باشد، چه در اموری عبادی و چه در امور اجتماعی و دیگر ابعاد زندگی. هر قدمی که بر میدارد و هر سخنی که میگوید و هر برنامه‏ای که دارد نخست ببیند آیا رضای خداوند در آن میباشد یا نه والا از آن صرف نظر نماید.در حدیثی آمده است: «کمال در این است که انسان خواسته‏هایش را در مسیر الهی قرار دهد و نیرویش را در جهت رضایت حضرتش صرف کند». در مرحله اول باید انسان خود را مقید به انجام واجبات و ترک محرمات نماید حتی از فکر گناه نیز پرهیز نماید حتی از فکر گناه نیز پرهیز نماید و پس از مدتی که بدین کار عادت کرد و انجام آن برایش آسان شد خود را مقید به انجام استحباب و ترک مکروهات نماید و گرنه چنین تقیدی در قدم‏های اولیه آثار سوئی به دنبال خواهد داشت. به هر حال رعایت تقوا و انجام تکالیف الهی در هر مرحله‏ای خود زمینه ساز درک بیشتر و توفیق افزون‏تر و توجه و تقرب والاتری به ذات باری تعالی خواهد بود. چنان که در سوره «انفال آیه 29» آمده است: «یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا و یکفر عنکم سیئاتکم و یغفر لکم و الله ذوالفضل العظیم ای اهل ایمان! اگر پرهیزگار بوده و تقوای الهی پیشه کنید خداوند برای شما نیروی تشخیص حق از باطل قرار داده و بدیهای شما را پوشانده و شما را بیامرزد و خداوند دارای فضل و رحمت بزرگ است». آری اگر قدم‏های اولیه برداشته شود زمینه‏ای برای دریافت برنامه ادامه مسیر فراهم میشود. به قول شاعر:گر مرد رهی میان خون باید رفت از پای فتاده سرنگون باید رفتتو پای در راه نه و هیچ مترس خود راه بگویدت که چون باید رفتو به تعبیر خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم سوره عنکبوت، آیه 69 می خوانیم: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا کسانی که در راه ما تلاش نمایند ما ایشان را به راه‏های خویش هدایت میکنیم». برای تقویت این حرکت و رشد آن توجه به چند نکته لازم است:1- پرهیز از مجالست و هم‏نشینی با اهل دنیا و دور از معنویت، چه آنکه از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «به خاطر برخورد با اهل دنیا قلبم زنگار گرفته و مکدر میشود و برای جبران آن روزی هفتاد مرتبه استغفار میکنم». خداوند نیز در سوره «نجم آیه 29» میفرماید: «فاعرض عن من تولی عن ذکرنا ولم یردالا الحیوه الدنیا؛ پس از کسانی که از یاد ما روی گرداندند و جز زندگی دنیا را نخواستند اعراض کن و روی بگردان».2- محاسبه نفس، که هر شب یا هر هفته و یا لااقل هر ماه گذشته خود را بررسی نماید و به تعبیری به خود نمره بدهد. اگر کار شایسته‏ای انجام داده سپاسگزار بوده و از خداوند ادامه توفیق را بخواهد و اگر مرتکب خلافی شده استغفار نموده و تصمیم بر ترک آن بگیرد.3- بهره‏گیری از ثقل اکبر و قرآن کریم و انس با آن، چه این که هم تلاوت و حفظ قرآن به انسان نورانیت بخشیده و معنویت میدهد و هم آشنایی با معارف آن (هر کسی در حد خودش حتی در حد ترجمه) موجب رشد روحی میباشد. زیرا معارف قرآن و آیاتش نسخه‏هایی است برای درمان دردها و مشکلات، گرچه در برداشت از آیات متشابه باید جانب احتیاط را پیشه کرد و آن را به اهلش واگذار نمود و گرنه ممکن است خود آن موجب گرفتاری گردد.4- بهره‏گیری از ثقل اصغر و ائمه هدی(ع) و توسل به ایشان، باید توجه داشت که توسل به حضرات معصومین(ع) هم خود توجه به حق تعالی و عالم ملکوت است و هم زمینه ساز بهره‏گیری بیشتر از فیض ربوبی و کسب توفیقات بیشتر، بنابراین نمیتوان چنین پنداشت که به ائمه(ع) توسل داشته‏ایم ولی جوابی نگرفته‏ایم. زیرا همان توفیق توسل خود توجه به حق بوده است و مایه دوری از غفلت. پس خود جواب بوده است و چه بسا که همین روحیه کمال خواهی و به دنبال معنویت بودن از آثار و برکات همانتوسلات باشد که باید ادامه یابد. چه بسیارند کسانی که از غفلت خود نیز غافلند و یا پس از توجه در صدد درمان بر نمیآیند.ازاین‏رو باید سپاسگزار نعمت‏ها و معنویات به دست آمده بود و درخواست استمرار و افزایش آن را از خداوند داشت.

 

 

 

منبع

[ پنجشنبه ٧ خرداد ۱۳۸۸ ] [ ۱٠:۱٢ ‎ق.ظ ] [ مهدی حسینعلی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مجموعه ای از پرسشهایی که همیشه در ذهنم بوده و وقت زیادی را برای پیدا کردن آنها صرف کردم و اکنون بدون اتلاف وقت در اختیار شماست .
موضوعات وب
امکانات وب
...... .....